Skip to content Skip to footer

گزارش نشست مجازی روسای انجمن های مرتبط با رشته علوم تربیتی و رشته های همجوار

این نشست به میزبانی انجمن فناوری آموزشی ایران در روز شنبه ۲۷آبان ماه ۱۴۰۲از ساعت ۱۹برای
اولین بار تشکیل گردید. در این نشست انجمن های علمی: فناوری آموزشی ایران، فلسفه تعلیم و تربیت،
یادگیری الکترونیکی ایران، مطالعات برنامه درسی، آموزش و پرورش تطبیقی ایران، آموزش عالی ایران و
آموزش پزشکی ایران حضور داشتند.

در ابتدا آقای دکتر نیلی ضمن اشاره به اساسنامه انجمن ها، به لزوم تشکیل نشست های هم اندیشی
برای توسعه علوم، تربیت نیروی انسانی متخصص و ارایه راهکارهای علمی به تصمیم سازان و مجریان کشور
و همچنین بررسی بین رشته ای مسایل آموزش در جامعه، به ضرورت هماهنگی و اتخاذ تصمیمات هم
جهت و همکاری بین انجمن ها اشاره داشت که متاسفانه این مهم مغفول بوده و این جلسه می تواند
درآمدی برای همکاری های مداوم بین شاخه های مختلف علوم تربیتی باشد. سپس روسای محترم انجمن
ها (یا نماینده آنها) حول سه محور دستور جلسه یعنی معرفی انجمن، طرح چالش ها و راه کارهای اجرایی و
عملیاتی برای تداوم همکاری مطالب خود را ایراد کردند.
آقای دکتر صفوی رییس محترم انجمن یادا، ضمن بیان تاریخچه انجمن و فعالیت های آن مانند
برگزاری هفدهمین همایش سالانه با همکاری دانشگاه اصفهان، ارسال توصیه های سیاستی به مسئولین
عالی برای یادگیری الکترونیکی در کشور، آمادگی خود را برای همکاری و عقد تفاهم نامه، تشکیل نشست
های مشترک خصوصا درباره برنامه هفتم توسعه اعلام کردند.
آقای دکتر نیلی با اشاره به نوپا بودن انجمن فناوری آموزش ایران از فعالیت های دوره سوم مانند تهیه
سند راهبردی انجمن، راه اندازی نشریه دستاوردها و روندها در فناوری یادگیری، تشکیل مجمع سالانه،
برگزاری همایش سالانه و نشست و تدوین دانشنامه نام برد.
آقای دکتر طوفانی نژاد به نمایندگی از انجمن علوم پزشکی ایران نیز با توجه به سابقه انجمن، به
رویدادهایی از قبیل: گسترش فعالیت ها در مناطق مختلف ایران و نیز همایش و رویدادهای آتی اشاره و
آمادگی خود را برای عقد تفاهم نامه و نشست های مشترک اعلام نمود.
آقای دکتر مرعشی به نمایندگی از فلسفه تعلیم و تربیت با اشاره به کمیته های متعدد، به پروژه های
در دست اقدام مانند بازنگری سند تحول اشاره و پیگیری های انجمن درباره درس فلسفه تعلیم و تربیت در
دانشگاه ها اعلام نمود.
آقای دکتر رهنما از انجمن آموزش و پرورش تطبیقی با اشاره به تاریخچه، به دست آوردهای ارزنده
انجمن مانند رتبه های الف در رنکینگ انجمن، همایش دو سالانه، دو نشریه به فارسی و انگلیسی و حضور
انجمن در شورای عالی انجمن ها که فعالیت بین المللی دارد، اشاره نمود.
آقای دکتر صالحی از انجمن آموزش عالی نیز به فعالیت تاثیر گذار انجمن در تصمیم سازی برای
دانشگاه ها تاکید و به نشریات متعدد انجمن، برگزاری همایش ها و کارگاه ها اشاره و پیشنهاد مکان و
ساختار اداری واحد برای انجمن های علمی علوم تربیتی را به منظور صرفه جویی در هزینه ها داد.
خانم دکتر کشتی آرای به نمایندگی از انجمن مطالعات برنامه درسی نیز به قدمت انجمن اشاره و به
فعالیت های گسترده انجمن از قبیل: هدفگذاری برای مرجعیت علمی، پاسخگویی اجتماعی و اشتغال زایی
تاکید داشت. فعالیت هایی از قبیل تشکیل گروه های مطالعاتی متعدد، نشر چهار نشریه با رتبه الف، تشکیل
کمیته معلمان و راه اندازی نشریه برای آنان و تشکیل همایش سالانه نمونه ای از رخدادهای انجمن می
باشد.
خانم دکتر اسفیجانی از دانشگاه اصفهان به همایش یادگیری الکترونیکی اشاره و آقای دکتر رحیمی
دوست از دانشگاه شهید چمران به راهکارهای اجرایی برای تداوم این گونه نشست ها اشاره کرد.
در پایان آقای دکتر نیلی ضمن تشکر فراوان از حضور اساتید معزز در جلسه جمعبندی نظرات را به
شرح زیر اعلام کرد:
تداوم هم اندیشی در قالب یک گروه در شبکه اجتماعی (گروه موجود در ایتا) و پیشنهاد جلسه
حضوری هر شش ماه به میزبانی یکی از انجمن ها
تدوین تفاهم نامه های همکاری بین انجمن ها به منظور تداوم مستمر ارتباطات علمی که وابسته به
دوره خاص نباشد و نیز تاکید بر بسط نگاه بین رشته ای در حل مسایل کشور
برگزاری نشست های تخصصی مشترک و برگزاری همایش در قالب همکاری بین رشته ای
درخواست از کمیسیون انجمن های وزارت علوم درخصوص حمایت از فعالیت های انجمن ها و حذف
مراحل زاید اداری
جلسه با تشکر از آقای دکتر مرادی نایب رییس انجمن فناوری آموزشی ایران و کمیته روابط عمومی
برای اطلاع رسانی و پشتیبان فنی در ساعت ۲۱به پایان رسید.


پیام بگذارید