موفقیت یک استارتاپ، ایده ناب نیست؛شرط اساسی برای موفقیت استارتاپ،یک تیم خوب است.
کارگاه استارتاپ های آموزشی از مجموعه رویدادهای آموزشی انجمن فناوری آموزشی ایران که پس از نیاز سنجی از کاربران و تشخیص اولویت بالای محور کارآفرینی در تاریخ ۱۵/۴/۱۴۰۱ توسط دکتر مجید عابدی به صورت برخط برگزار شد. دکتر عابدی منتور ارشد مراکز رشد و نوآوری،مدیر اکوسیستم نوآوری،معاون مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور و عضو قرارگاه حکمرانی فضای مجازی و تربیت فناورانه در این کارگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.
ایشان با این مقدمه شروع کردند که در سالهای اخیر واژههای اکوسیستمهای کارآفرینی،استارتاپی،مراکز رشد و نوآوری،ایستگاه های نوآوری و کارخانه های نوآوری معمول شدهاند و نتیجه آن شکل گیری و رشد شرکتهای خلاق و دانش بنیان و استارتاپها بوده است.تفاوت شرکتهای سنتی و استارتاپی این است که اساس استارتاپها در ایدههای خلاقانه و ناب، کار تیمی و اعضا با گروه سنی پایین میباشد.
دکتر عابدی شرط یک استارتاپ موفق را یک تیم خوب عنوان کردند.یک ایده کوچک کارآفرینی را شکل میدهد اما موفقیت استارتاپ، ایده ناب نیست؛شرط اساسی برای یک استارتاپ،یک تیم خوب است.تیمی که بر اساس نیازها شکل گرفته و مکمل یکدیگر هستند.
ایشان افزودند اکوسیستم یا زیست بوم جدیدی در دنیای ما شکل گرفته است که شامل افرادی با انگیزه و ایدههای ناب است که با طراحی جدید، کارآفرینی جدیدی را شکل می دهند.در این اکوسیستم اجزایی مانند فضای مشارکتی،شتاب دهنده،منتور و… وجود دارند که در هسته مرکزی این اکوسیستم، بنیان گذارها ((co founders)) قرار دارند که کنار یکدگیر استارتاپ را شکل میدهند و در تأمین سرمایه،تأمین سفارش،تمهیدات فناوری و تسهیل گری نقش دارند.
ایشان فضای مشارکتی((co working space)) را فضایی تعریف کردند که متشکل از افرادی است که همدیگر را پیدا کرده،ایدههای خود را روی میز میریزند و شکل میدهند به طوری که در استارتاپها پیدا کردن اعضا از فضای مشارکتی شروع می شود.در این فضای مشارکتی افراد کارگاههای مختلف برای تمرین ارائه ایده ،فن بیان و کارگروهی برای از ایده تا به بازار رسیدن برگزار میکنند.فضای مسطحی که در این فضاهای مشارکتی وجود دارد ما را وارد خوشههای فناوری میکند.این خوشه ها باهم همکاری می کنند و یکدگیر را تکامل میبخشند و شرکت های جدید در این فضا به وجود می آیند. ایشان عنوان کردند در هسته فضاهای مشارکتی شتاب دهندهها وجود دارند.شتابدهندهها حوزههایی هستند که سرمایه گذاران رسیک پذیر در آن سرمایههای خود را به اشتراک میگذارند و استارتاپها را پشتیبانی میکنند.
ایشان خاطر نشان کردند یک مرکز نوآوری به عنوان اکوسیستم رشد اصلی استارتاپها چند فضا و موقعیت ایجاد میکند:
۱-فرصت توسعه فردی۲-رشد گروهی۳-در نقش هاب تجاری برای ارائه ایدهها و فروش آنها۴-تسهیل گری
دکتر عابدی در ادامه توضیح دادتد ما ایرانیان ایدهپردازهای خوبی هستیم اما نداشتن اعتماد به نفس و نداشتن روحیه کارگروهی،یعنی مواردی که پرورش آن در نظام آموزشی ما وجود ندارد باعث شده از شروع کار ترس و واهمه داشته باشیم و این ما را از ادامهی کار و وارد شدن به مرحلهی عمل باز میدارد.
ایشان بهره گیری از منتور مناسب را در کنار استارتاپها الزامی دانستند.به تعریف ایشان منتورها مشاورهایی هستند که نصحیت کردن،انگیزه دادن،مربی گری کردن و هدف گذاری را میدانند و مسیر استارتاپ را کاملا میشناسند.
در نهایت مسیر یک استارتاپ را اینگونه توضیح دادند:مسیر رشد استارتاپ از ایده اولیه شروع میشود سپس پردازش ایده صورت می گیرد و مراحل مطالعه بازار،پروپوزال،تیم سازی،پیش بذری،بذری،mvp،بازار اولیه،توسعه بازار و رشد صورت میگیرد.
بعد از ارائه مطالب، حاضرین سوالات و درخواست راهکارهای عملیاتی را بادکتر مطرح کردند و دکتر عابدی با دقت نظر به پاسخگویی پرداختند.
در پایان نتایج ارزیابی کلی مشارکت کنندگان از کارگاه که نشان از رضایت بالای مشارکت کنندگان بود پیوست میشود: