ساختن ویدیوی تعاملی صرفا یادگیری ایجاد نمی کند بلکه باید مبتنی بر اصول طراحی باشد.
کارگاه نسل جدید ویدیوهای تعاملی از مجموعه رویدادهای آموزشی انجمن فناوری آموزشی ایران پس از نیاز سنجی از کاربران در تاریخ ۵/۵/۱۴۰۱ توسط دکتر حامد حسینی ضرابی به صورت برخط برگزار شد. دکتر حسینی ضرابی دکترای علوم تربیتی از دانشگاه شهید بهشتی،کارشناس فناوری آموزشی در همراه اول،بنیان گذار پلتفرم ویدیوتک و عضو هیئت مدیره شرکت نوینا در این کارگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.
در ابتدای جلسه دکتر حسینی ضرابی از تجارب مخاطبان در مورد کار با ویدیوهای تعاملی جویا شدند.سپس این سوالات را مطرح نمودند که چرا کاربران آنلاین در یادگیری الکترونیکی انگیزه ای برای حضور ندارند.چرا افراد پای بازی های الکترونیکی سرگرم می شوند اما در یادگیری الکترونیکی نه؟ چرا با وجود فناوری یکسان در استفاده تفاوت وجود دارد؟
ایشان در ادامه سوالات اشاره کردند اینکه بگوییم یادگیری الکترونیکی باعث شده در هر مکان و زمان بتوانیم یاد بگیریم استفاده حداقلی از یادگیری الکترونیکی است.آموزش الکترونیکی زمانی اثربخش است که یادگیرنده محور باشد.باید فعالت هایی طراحی کرد که یادگیرنده فعال باشد.مهم ترین بحث طراحی تعامل است.تعامل یک فعالیت مبتنی بر تاثیرات دو طرفه و یا چندسویه بین یادگیرنده با محتوای آموزشی،با سایر یادگیرندگان و مدرس و رسانه های فنی است.
ایشان در پاسخ به این سوال که در طراحی آموزش الکترونیکی باید به چه مواردی توجه کنیم فرمودند علاوه بر تعامل باید به تجربیات یادگیری توجه کرد.تجارب یادگیری تعاملاتی است که بین دانشجو،معلم و محتوا به صورت فعالیتهای فردی و گروهی شکل می گیرد.تعامل و تجربیات یادگیری دو روی یک سکه هستند و لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
ایشان به مایکل آلن پژوهشگر معروفی که در حوزه یادگیری الکترونیکی کار می ¬کنند اشاره کردند و از ایشان نقل کردند که یادگیری الکترونیکی طیف گستردهای از تجربیات یادگیری را فراهم میآورد و این پرسش که آیا یادگیری الکترونیکی میتواند اثر بخش باشد یا خیر، پرسش نامناسبی است.تمرکز بر محتوای آموزشی بدون توجه به تجربه یادگیری بی فایده است.
در ادامه ارائه دکتر حسینی ضرابی به اهمیت استفاده از ویدیوی تعاملی پرداختند و آمار Satista و Atd در مورد استفاده زیاد از ویدیو و روند قابل توجه آن را نشان دادند.
ایشان به ضرورت استفاده از طراحی آموزشی در ساختن ویدیوی تعاملی اشاره کردند و خاطرنشان کردند ساختن ویدیوی تعاملی صرفا یادگیری ایجاد نمی کند بلکه باید مبتنی بر اصول طراحی باشد.
در ادامه بحث ایشان به تعریف(سااولی و همکاران،۲۰۱۸) از ویدیوی تعاملی اشاره کردند.ویدیوی تعاملی محصولی پویا است که امکان کنترل و راهبری آن توسط کاربر وجود دارد و شامل منابع تکمیلی می باشد و امکان ارائه ،بازخورد دستی و خودکار وجود دارد.سپس یک ویدیوی تعاملی که ساخته خودشان بود را نشان دادند و بر روی فیلم ویژگیها و اصول فنی فیلم تعاملی را توضیح دادند.
سپس به ادامه سخرانی خود پرداختند.ایشان به پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ در کره جنوبی در مورد تفاوت اثربخشی آموزشی مبتنی بر سنخرانی حضوری،فیلم سخنرانی و فیلم تعاملی سخنرانی انجام شد اشاره کردند که ویدیوی تعاملی بالاترین اثربخشی را داشته است.همچنین به یافته های پژوهش خود که تفاوت ویدیوی خطی و تعاملی را در یادگیری و رضایت دانش آموزان با روش اندازه گیری مکرر اندازه گیری کرده بودند اشاره کردند که میزان یادگیری و رضایت در ویدیوی تعاملی تفاوت معنی داری با ویدیوی خطی داشته است.
ایشان به کاربردهای ویدیوهای تعاملی در تکالیف،سنجش و ارزشیابی،آموزش موقعیتی و … اشاره کردند و نرم افزارهای تولید محتوای تعاملی نظیر کمتازیا،ادوبی کپتیویت،استوری لاین و پلتفرمهای آنلاین ساخت ویدیوی تعاملی را معرفی کردند.
در پایان کارگاه دکتر حسینی ضرابی به جمع بندی مباحث خود پرداختند و به سوالات مخاطبان با دقت نظر پاسخ دادند.علاوه بر پرسش و پاسخ که در انتهای جلسه انجام شد ایشان در فرایند جلسه نیز پاسخگوی سوالات مخاطبان بودند.
در پایان نتایج ارزیابی کلی مشارکت کنندگان از کارگاه که نشان از رضایت بالای مشارکت کنندگان بود پیوست می¬شود:
پیام بگذارید