Skip to content Skip to footer

‘گزارش برگزاری کارگاه استارت آپ¬های آموزشی و اکوسیستم¬های رشد و فناوری:از ایده تا کارآفرینی با حضور دکتر عابدی و علاقه مندان

موفقیت یک استارتاپ، ایده ناب نیست؛شرط اساسی برای موفقیت استارتاپ،یک تیم خوب است.

کارگاه استارتاپ­ های آموزشی از مجموعه رویدادهای آموزشی انجمن فناوری آموزشی ایران که پس از نیاز سنجی از کاربران و تشخیص اولویت بالای محور کارآفرینی در تاریخ ۱۵/۴/۱۴۰۱ توسط دکتر مجید عابدی به صورت برخط برگزار شد. دکتر عابدی منتور ارشد مراکز رشد و نوآوری،مدیر اکوسیستم نوآوری،معاون مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور و عضو قرارگاه حکمرانی فضای مجازی و تربیت فناورانه در این کارگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان با این مقدمه شروع کردند که در سال­های اخیر واژه­های اکوسیستم­های کارآفرینی،استارتاپی،مراکز رشد و نوآوری،ایستگاه های نوآوری و کارخانه های نوآوری معمول شده­اند و نتیجه آن شکل گیری و رشد شرکت­های خلاق و دانش بنیان و استارتاپ­ها بوده است.تفاوت شرکت­های سنتی و استارتاپی این است که اساس استارتاپ­ها در ایده­های خلاقانه و ناب، کار تیمی و اعضا با گروه سنی پایین می­باشد.

دکتر عابدی شرط یک استارتاپ موفق را یک تیم خوب عنوان کردند.یک ایده کوچک کارآفرینی را شکل می­دهد اما موفقیت استارتاپ، ایده ناب نیست؛شرط اساسی برای یک استارتاپ،یک تیم خوب است.تیمی که بر اساس نیازها شکل گرفته و مکمل یکدیگر هستند.

 ایشان افزودند اکوسیستم یا زیست بوم جدیدی در دنیای ما شکل گرفته است که شامل افرادی با انگیزه و ایده­های ناب است که با طراحی جدید، کارآفرینی جدیدی را شکل می دهند.در این اکوسیستم اجزایی مانند فضای مشارکتی،شتاب دهنده،منتور و… وجود دارند که در هسته مرکزی این اکوسیستم، بنیان گذارها ((co founders)) قرار دارند که کنار یکدگیر استارتاپ را شکل می­دهند و در تأمین سرمایه،تأمین سفارش،تمهیدات فناوری و تسهیل گری نقش دارند.

ایشان فضای مشارکتی((co working space)) را فضایی تعریف کردند که متشکل از افرادی است که همدیگر را پیدا کرده،ایده­های خود را روی میز می­ریزند و شکل می­دهند به طوری که  در استارتاپ­ها پیدا کردن اعضا از فضای مشارکتی شروع می شود.در این فضای مشارکتی افراد کارگاه­های مختلف برای تمرین ارائه ایده ،فن بیان و کارگروهی برای از ایده تا به بازار رسیدن برگزار می­کنند.فضای مسطحی که در این فضاهای مشارکتی وجود دارد ما را وارد خوشه­های فناوری می­کند.این خوشه ها باهم همکاری می کنند و یکدگیر را تکامل می­بخشند و شرکت های جدید در این فضا به وجود می آیند. ایشان عنوان کردند در هسته فضاهای مشارکتی شتاب دهنده­ها وجود دارند.شتاب­دهنده­ها حوزه­هایی هستند که سرمایه گذاران رسیک پذیر در آن سرمایه­های خود را به اشتراک می­گذارند و استارتاپ­ها را پشتیبانی می­کنند.

ایشان خاطر نشان کردند یک مرکز نوآوری به عنوان اکوسیستم رشد اصلی استارتاپ­ها چند فضا و موقعیت ایجاد می­کند:

۱-فرصت توسعه فردی۲-رشد گروهی۳-در نقش هاب تجاری برای ارائه ایده­ها و فروش آن­ها۴-تسهیل گری

دکتر عابدی در ادامه توضیح دادتد ما ایرانیان ایده­پردازهای خوبی هستیم اما نداشتن اعتماد به نفس و نداشتن روحیه کارگروهی،یعنی مواردی که پرورش آن در نظام آموزشی ما وجود ندارد باعث شده از شروع کار ترس و واهمه داشته باشیم و این ما را از ادامه­ی کار و وارد شدن به مرحله­ی عمل باز می­دارد.

ایشان  بهره گیری از  منتور مناسب را در کنار استارتاپ­ها الزامی دانستند.به تعریف ایشان منتورها مشاورهایی هستند که نصحیت کردن،انگیزه دادن،مربی گری کردن و هدف گذاری را می­دانند و مسیر استارتاپ را کاملا می­شناسند.

در نهایت مسیر یک استارتاپ را اینگونه توضیح دادند:مسیر رشد استارتاپ از ایده اولیه شروع می­شود سپس پردازش ایده صورت  می گیرد و مراحل مطالعه بازار،پروپوزال،تیم سازی،پیش بذری،بذری،mvp،بازار اولیه،توسعه بازار و رشد صورت می­گیرد.

بعد از ارائه مطالب، حاضرین سوالات و درخواست راهکارهای عملیاتی را بادکتر مطرح کردند و دکتر عابدی با دقت نظر به پاسخگویی پرداختند.

در پایان نتایج ارزیابی کلی مشارکت کنندگان از کارگاه که نشان از رضایت بالای مشارکت کنندگان  بود پیوست می­شود:

 

پیام بگذارید