Skip to content Skip to footer

گزارش برگزاری نشست بین المللی “واکاوی یادگیری” با حضور پروفسور دراگان گاشویچ و علاقه مندان این حوزه برگزار شد.

واکاوی یادگیری باید در خدمت ارتقای یادگیری به کار برده شود.

دومین نشست تخصصی از مجموعه نشست‌های علمی انجمن فناوری آموزشی ایران با عنوان ” واکاوی یادگیری:گذشته، حال و آینده ” روز چهارشنبه ۱۹/۰۵/۱۴۰۱با حضور پروفسور دراگان گاشویچ به همت کمیته رویدادهای آموزشی انجمن فناوری آموزشی ایران بصورت برخط و با استقبال خوب مخاطبان (۱۳۷ نفر) برگزار شد. شایان ذکر است که پروفسور گاشویچ عضو هیات علمی دانشگاه موناش استرالیا و رئیس جامعه بین المللی واکاوی یادگیری SOLAR در این نشست به ارائه مطالب کاربردی در حوزه واکاوی یادگیری پرداختند.

در ابتدای این نشست دکتر رحیم مرادی عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک و  نائب رئیس انجمن فناوری آموزشی ایران ضمن عرض خیر مقدم به  حاضرین و سخنران ویژه نشست پروفسور گاشویچ، از زحمات آقای دکتر سید احمد رحیمی عضو هیات علمی دانشگاه فلوریدا برای هماهنگی و برنامه ریزی برای این نشست تشکر کردند و به صورت خلاصه برنامه ها و تقویم اجرایی کمیته رویدادهای آموزشی انجمن فناوری را معرفی نمودند. در ادامه دکتر احسان طوفانی نژاد به معرفی سوابق پروفسور گاشویچ پرداختند. ایشان عنوان کرد: آقای دکتر گاشویچ در سال ۲۰۰۵ دکتری خود را در رشته کامپیوتر گرفتند و کارهای تحقیقاتی بسیاری انجام دادند که شامل ۷۰۰ مقاله در طول ۱۷ سال با شاخص h-index 71 است که به طور ماهرانه ای علوم کامپیوتر و یادگیری را باهم ترکیب کرده­اند.بیش از ۹۰۰ ارجاع به یکی از مقالات ایشان ثبت شده و این باعث افتخار ما است که ایشان دعوت ما را پذیرفتند.انجمن فناوری آموزشی ایران قبلا نیز نشست­های بین المللی با دانشمندان بزرگی همچون پروفسور دریسکول،کلر،رایگلوث و مریل داشته است. اخیراً در ایران، توجه بیشتری به واکاوی یادگیری و تحقیق در این زمینه در مجلات و کنفرانس‌های مرتبط ما افزایش یافته است. بنابراین، این نشست فرصتی عالی برای همه ماست تا درک بهتری از واکاوی یادگیری داشته باشیم.سپس از پروفسور گاشویچ برای سخنرانی دعوت کردند.

ایشان در ابتدای سخنرانی خود یک مدلی را نشان دادند که در آن نظریه­های یادگیری و طراحی آموزشی وجود دارد که با استفاده از علوم داده می توان به مدل­هایی رسید که از طریق آن می شود کارهای خاصی در مورد یادگیری انجام داد که بدون استفاده از واکاوی یادگیری و  فناوری ممکن نیست.واکاوی یادگیری مختص انسان­ ها و ارزش های آن هاست.ایشان این تصور از واکاوی یادگیری که تنها آن را دریافت اطلاعات سطحی مانند آمار تعداد کلیک­ها یا تعداد استفاده از ویدیو و… می باشد را مورد نقد قرار دادند و بیان نمودند واکاوی یادگیری باید در خدمت ارتقای یادگیری به کار برده شود.

مورد دیگری که پروفسور گاشویچ به آن اشاره کردند استفاده از واکاوی یادگیری برای سنجش مهارت­های قرن بیست و یکم مانند خلاقیت و حل مسئله است.ایشان افزودند استفاده از داده­های حاصل از واکاوی یادگیری به ما کمک می­کند تا محیط یادگیری را با نیازها و علایق یادگیرندگان تطبیق دهیم.چالشی که در استفاده از داده­ های حاصل از واکاوی یادگیری و فناوری هایی که در این امر به کار برده می شوند بحث اخلاقیات و حریم شخصی است.فناوری ها همیشه جلوتر از قوانین حرکت می کنند و بعد از فراگیر شدن فناوری تازه برای آن قوانینی وضع می شود.

ایشان در مورد افرادی که در واکاوی یادگیری مهم هستند از معلمان،قانون گذارها و دانش آموزان نام بردند و اشاره کردند در طراحی محیط­ های یادگیری و واکاوی یادگیری می بایست به این افراد توجه داشته باشیم.به زعم ایشان عمل واکاوی یادگیری بعد یادگیری اتفاق می افتد و  ما داده های حاصله  را وارد وارد چرخه کرده و مدل سازی می کنیم.سپس یک حلقه­ای را ارائه دادند که از داده،مدل و تغییر شکل تشکیل شده است.در این چرخه داده ها جمع آوری شده،آنالیز می شود و سپس مورد استفاده قرار می گیرد.این چرخه ادامه داشته و دوباره داده ها وارد چرخه می شوند و مراحل مذکور را انقدر طی می کنند تا ما به نقطه مطلوب خود یعنی یادگیری بهتر یادگیرندگان برسیم.

بعد از اتمام ارائه،مخاطبان سوالات خود را مطرح کردند و ایشان به سوالات مخاطبان با دقت نظر پاسخ دادند و سپس در پایان جلسه دکتر سید احمد رحیمی عضو هیات علمی دانشگاه فلوریدا به عنوان مدیر نشست ضمن خداحافظی با پروفسور گاشویچ به جمع بندی مطالب ایشان پرداختند. دکتر محمدرضا نیلی احمد آبادی رئیس انجمن فناوری آموزشی نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان نشست تاکید کردند واکاوی یادگیری در ایران به ندرت کار شده است و لازم است ما  به صورت کاربردی از مباحث این نشست استفاده کنیم.

جهت دنبال کردن فعالیت‌های پژوهشی سخنران جلسه می توان به “این لینک” مراجعه کرد.

 

 

پیام بگذارید